PRIJAVE ZA POSAO
Vaš vodič za izradu savršenog životopisa
Vaš životopis je vjerojatno najvrjedniji komad „papira“ za vašu karijeru i za većinu tražitelja posla dobar životopis je potreban kako bi dobili posao iz snova. Međutim ovaj „dokument“ za mnoge može biti zastrašujući. Možda niste sigurni kako sve svoje podatke smjestiti na jednu stranicu ili koji je ispravan način oblikovanja i pisanja životopisa.
Ako svoj životopis napišite kako treba, dobit ćete odgovor od većine poslodavaca kod kojih se prijavite. Međutim, ako ste loše napisali životopis, čekati ćete tjednima, možda čak i mjesecima, prije nego što uopće dobijete ijedan odgovor.
Stoga se vjerojatno pitate kako možete napisati životopis koji vodi do toga da vas HR menadžeri svakodnevno pozivaju na intervjue.
U ovom vodiču ćemo vas naučiti svemu što trebate znati o izradi životopisa.
Što je životopis?
Životopis je sažetak vaše karijere, bez obzira je li ona tek na početku ili traje već godinama. Na otprilike jednoj stranici (dvije samo u određenim okolnostima), prikazuje poslove koje ste obavljali i koje trenutno radite, dužnosti koje ste preuzimali, te vještine koje ste razvili.
Dobro napisani životopisi vam pomažu da ostavite snažan prvi dojam na potencijalne poslodavce. Svrha savršenog životopisa je promovirati sebe kao iskusnog i kvalificiranog kandidata za posao. Ako vaš životopis uspješno ističe vaše sposobnosti, menadžerima za zapošljavanje će biti lako odlučiti jeste li prikladni za određenu poziciju. Izrada savršenog životopisa uključuje dodavanje ispravnih informacija i pisanje na način koji će vas pozitivno predstaviti.
Unatoč činjenici da HR menadžeri zapravo vrlo malo vremena utroše gledajući vaš životopis, u mnogim slučajevima samo sekunde, sa sigurnošću se može reći da je pisanje dobrog životopisa i dalje važno.
Možda se pitate možete li se osloniti na svoj LinkedIn profil umjesto da pišete životopis. Odgovor je, nažalost, ne. Većina HR menadžera i dalje očekuje da pošaljete životopis, čak i ako pogledaju i vaš LinkedIn profil. Čak i ako vam ne treba životopis za posao za koji se trenutno prijavljujete, trebati će vam u nekom trenutku. Stoga je najbolje uvijek ga imati spremnog ako se ukaže prilika.
Što poslodavci traže od životopisa?
Poslodavci od životopisa traže da točno predstavi vaše vještine i iskustvo. Također traže da su sažeti i obično ne duži od jedne stranice. Menadžeri pri zapošljavanju preferiraju životopise koji su informativni i jednostavni za čitanje. U idealnom slučaju, vaši bi čitatelji trebali moći pronaći sve potrebne informacije u vašem životopisu za samo jednu ili dvije minute. Savršen životopis treba učinkovito i profesionalno komunicirati sve što poslodavac treba znati o vama.
HR menadžeri traže tri stvari u vašem životopisu: „Što ste radili? Zašto ste to radili? I koji je bio rezultat toga? Ako u životopisu uspijete odgovoriti na sva tri ova pitanja, bit ćete na pravom putu.
Ključno je pisati jasnim i razumljivim jezikom. Većina životopisa nema smisla, jer su napunjeni žargonom, previše su tehnički i puni suvišnosti. Pokušajte pročitati životopis koji nije vaš i brzo ćete shvatiti da se čini kao da ga je napisao vanzemaljac. Stavite se u kožu osobe koja nema pojma kako funkcionira vaša pozicija, te razmislite kako im svoj životopis možete učiniti razumljivim?
Kako napisati životopis?
Savršen životopis je jednostavan, učinkovit i profesionalan. Evo sedam koraka koje možete slijediti kako biste napisali savršen životopis:
1. Odaberite format
Prije nego počnete tipkati ijedno slovo, morate odabrati cjelokupni izgled životopisa.
Prvi korak u pisanju savršenog životopisa je odabir najboljeg formata. Potražite primjere životopisa i uzorke kako biste otkrili koji format najbolje odgovara vašem zanimanju. Idealan format je pregledan i jednostavan za čitanje. Trebao bi koristiti osnovni font i sažete naslove. Ovisno o vašoj razini iskustva i djelatnosti, možete koristiti format koji uključuje sažetak, popis temeljnih kompetencija ili poveznice na vaš online portfelj.
Predlošci i online alati za izradu životopisa mogu biti od pomoći u ovoj fazi, jer će uzeti sve vaše osnovne informacije i organizirati ih za vas. Također možete koristiti unaprijed izrađene predloške.
Ali često je najbolje započeti s praznim Word dokumentom i na kraju poboljšati s naprednijim dizajnom. Ovakav pristup vam omogućuje naknadne ispravke i promijene te odabir formata životopisa koji najviše odgovara vašoj karijeri.
Općenito, najvjerojatnije ćete odabrati sljedeće odlomke:
- Kontakt informacije
- Radno iskustvo i postignuća
- Obrazovanje i certifikati
- Vještine (posebno hard-skills)
- Sažetak životopisa
OK… kako sada oblikovati i organizirati sve te informacije?
Daleko najčešća mogućnosti je obrnuti kronološki redoslijed, i najsigurnija, ako niste sigurni što napraviti. To je vrsta životopisa koji informacije navodi u obrnutom kronološkom redoslijedu, što znači da su najnovija iskustva i dostignuća na prvom mjestu.
Postoji i nešto što se zove funkcionalni životopis ili životopis koji se temelji na vještinama. Ovo se koristi prilično rijetko, uglavnom ga koriste osobe koje mijenjaju karijeru i s ograničenim ili kompliciranim radnim iskustvom.
2. Kontakt informacije
Vaši kontakt podaci su prva stvar koju bi HR menadžer trebao vidjeti kada pogleda vaš životopis. Vaše puno ime, adresa e-pošte, telefonski broj i grad trebali bi biti navedeni na vrhu dokumenta. Podaci o kontaktu često se nalaze u zaglavlju ili obrubljenom tekstualnom okviru.
Većina HR menadžera će pretražiti vaše online profile kada odlučuju hoće li vas pozvati na razgovor za posao. Iz toga razloga trebali biste uključiti i druge informacije, poput URL-a vaše LinkedIn ili osobne web stranice, vašeg GitHuba (za programere) i vaših profila na društvenim mrežama (ako su relevantni za posao).
Ako se želite preseliti zbog posla, trebali biste napisati "otvoren za preseljenje".
3. Radno iskustvo
Odlomak o vašem radnom iskustvu je najvažniji dio svakog životopisa. Poslodavci će pomno pregledati ovaj odlomak kako bi utvrdili je li vaše radno iskustvo prikladno za određeno radno mjesto. Dakle, u ovom odlomku ćete se „prodati“ tako što prikazujte vaša prethodna postignuća.
Unutar ovog odlomka htjeti ćete uključiti svaki službeni naziv radnog mjesta, tvrtku (i eventualno njezinu lokaciju) i godine u kojima ste tamo radili. Ispod toga ćete dodati dvije do četiri točke koje objašnjavaju što ste radili na tom radnom mjestu, vještine koje ste naučili, alate koje ste koristili i rezultate onoga što ste radili. Ako ste postigli puno tijekom svog zaposlenja u određenoj kompaniji, usredotočite se na najvažnije dužnosti kao i na one koje vas najbolje povezuju s radnim mjestom za koje se prijavljujete.
„Bullet points“ (grafičke oznake) kod vašeg životopisa trebaju biti u prošlom vremenu ako se odnose na prethodno radno mjesto i sadašnjem vremenu ako govorite o svom trenutnom radnom mjestu. Osim toga, uvijek trebaju započeti jakim aktivnim glagolom (npr. vodio sam, upravljao sam, surađivao sam itd.) koji najbolje opisuje ono što ste radili.
Ako imate puno iskustva i ovaj odlomak počinje biti predugačak (čitaj: preko jedne stranice), razmislite o izbacivanju svojih najstarijih radnih mjesta osim ako nisu jako relevantni za posao za koji se prijavljujete ili posebno impresivni za vašu djelatnost.
Standardni format vašeg radnog iskustva:
- Naziv radnog mjesta/Pozicija – naziv vašeg radnog mjesta nalazi se na vrhu svakog unosa radnog iskustva. Kada voditelj ljudskih resursa pregleda vaš životopis, želite da na prvi pogled zna da imate relevantno radno iskustvo za posao.
- Naziv tvrtke/Lokacija/Opis - Zatim spominjete ime relevantnog poslodavca, kao i lokaciju ureda u kojem radite/radili. U nekim slučajevima, možda biste željeli ukratko opisati tvrtku, ako organizacija nije previše poznata.
- Postignuća i dužnosti – Ovo je srž svakog unosa radnog iskustva. Ovisno o vašem području, želite navesti svoja postignuća ili dužnosti.
- Datumi zaposlenja - Vremenski okvir vašeg zaposlenja u svakoj tvrtki. Niste sigurni u točne datume kada ste negdje radili? Ne brinite - ne morate biti točni u dan, sve dok je blizu. Standardni format koji očekuju zaposlenici i poslodavci je mm/gggg (ovo je posebno važno kada će vašu prijavu za posao analizirati sustav za praćenje kandidata).
Popise radnog iskustva treba navesti obrnutim kronološkim redoslijedom - počevši od posljednjeg radnog mjesta.
Ako imate više od desetljeća radnog iskustva, vjerojatno razmišljate koliko toga trebate spomenuti u životopisu. Ili, s druge strane, ako ste tek završili obrazovanje, vjerojatno nemate nikakvo iskustvo i pitate se što biste uopće mogli spomenuti.
Evo koliko biste informacija trebali spomenuti u svom životopisu, ovisno o vašoj razini iskustva:
- Bez iskustva - Ako nemate iskustva, možda će biti malo teško ispuniti odlomak za radno iskustvo. Možete ga ostaviti praznim i usredotočiti se na sve ostale odlomke ili ga popuniti studentskim poslovima.
- Početnici - navedite sve poslove koji ste do sada obavili.
- Stručnjaci - navedite samo radno iskustvo relevantno za poziciju za koju se prijavljujete.
- Viši stručnjaci (izvršni direktori, menadžeri, članovi uprave itd.) – Navedite najviše do 15 godina relevantnog radnog iskustva. Ako ste izvršni direktor, nikoga nije briga kako ste započeli svoju karijeru kao blagajnik u tinejdžerskim danima.
Sve što ste radili, a ne radi se o radnom iskustvu poput volonterskog rada, posebnih projekata ili „fuša“ - može biti smješteno u drugim odlomcima (na primjer, "Volontersko iskustvo" ili "Projekti"). Ovisno o tome da li imate dovoljno radnog iskustva, moglo bi se isplatiti uvrstiti ove stvari, osobito ako su vam pomogle da poboljšate vještine koje su relevantne za traženo radno mjesto.
Ako ste nedavno diplomirali, također možete dodati odlomak za studentske aktivnosti koje uključuje rad u studentskim ili sličnim organizacijama. Ovo može biti izvrstan dodatak ako vam nedostaje radnog iskustva.
4. Obrazovanje:
Ako ste još na faksu ili ste tek diplomirali, vaše obrazovanje može biti na vrhu vašeg životopisa, ali za gotovo sve ostale, odlomak o obrazovanju je na dnu. Ajmo započeti s osnovama, odnosno kako treba oblikovati odlomak o obrazovanju i što treba uključiti:
- Naziv smjera, npr.: “B.A. u poslovnoj ekonomiji”
- Naziv Sveučilišta, npr.: "Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu"
- Godine studiranja, npr.: “09/2018 - 06/2021”
- (Neobavezno) Prosječna ocjena, npr.: "4,6"
- (Neobavezno) Nagrade, npr.: Cum Laude, Magna Cum Laude, Summa Cum Laude.
- (Neobavezno) Akademska postignuća, to mogu biti zanimljivi istraživački radovi koje ste napisali, predmeti u kojima ste se istaknuli itd.
Dodatno:
- Ako nemate radno iskustvo, onda prvo navedite odlomak o obrazovanju.
- Ako ste završili fakultet, uopće ne morate navesti srednju školu.
- Navedite prosječnu ocjenu, samo ako imate vrlo impresivnu akademsku karijeru.
- Studiranje u inozemstvu također možete navesti.
- Neka ovaj odlomak bude vrlo jednostavan, jer ne želite da zauzima previše prostora umjesto vašeg radnog iskustva.
- Obavezno uključite završene online tečajeve i certifikate, pogotovo ako je relevantno za radno mjestu na koje se prijavljujte.
5. Vještine
Ovaj odlomak bi trebao ponuditi pregled vaših profesionalnih vještina. To bi trebalo uključivati i hard skills (vještine koje se mogu mjeriti) i soft skills (nemjerljive vještine koje određuju vašu osobnost i vaše sposobnosti rješavanja zahtjevnih problema i zadataka). Sve vještine koje navedete trebale bi se odnositi na radno mjesto na koje se prijavljujte. To je pregledan popis koji HR menadžer može pregledati kako bi vidio jesu li vaše vještine relevantne za radno mjesto na kojem zapošljavaju.
Kako biste bili sigurni da će ATS sustavi (automatizirani sustavi za praćenje kandidata koji će „pročitati“ vaš životopis prije bilo koje osobe iz ljudskih resursa) iz vašeg životopisa prepoznati da ste prikladan kandidat, svakako upotrijebite ključne riječi i izraze iz oglasa za posao na koji se prijavljujte. Ako je relevantno, također možete ukratko objasniti kako ste stekli određene vještine i na koji način su bile korisne na prethodnom radnom mjestu.
Kako smo već napisali, postoje 2 vrste vještina koje možete dodati u životopis. Dobar životopis bi trebao pokrivati oboje, međutim neki stručnjaci iz ljudskih resursa smatraju da bilo dobro ne dodati soft skills, jer biste ih i trebali dokazati kroz primjere. Reći da ste, na primjer, dobar komunikator, beskorisno je bez konkretnih primjera koji to potkrepljuju.
- Hard skills (mjerljive sposobnosti). To može biti bilo što, od programiranja u JAVI do znanja kako voziti kamion.
- Soft Skills (vještine koje proizlaze iz osobnosti). To su mješavina društvenih vještina, komunikacijskih vještina, osobnost i tako dalje. Npr: Vodstvo, kritičko razmišljanje, upravljanje i komunikacija
Strateški ispunite svoje vještine i nemojte nabrajati stvari koje zapravo ne možete raditi na visokoj razini. Mislimo na sve one koji kažu da su „odlični“ u Excelu.
Ako se prijavljujete za posao koji zahtijeva određene certifikate, svakako ih priložite u životopis. Prijave trebaju sadržavati puni naziv certifikata, naziv organizacije koja ga je dodijelila i datum kada ste ga dobili. Ako ste u procesu stjecanja certifikata, još uvijek ga možete navesti dodavanjem izraza "u tijeku" na kraju naslova.
Uobičajeno se ovaj odlomak nalazi na dnu vašeg životopisa.
6. Postignuća
Jedna od najčešćih pogrešaka u životopisu je navođenje isključivo vaših dužnosti na prethodnim radnim mjestima.
Evo u čemu je stvar … u većini slučajeva, menadžer za zapošljavanje zna koje su, točno, bile vaše dužnosti. Recimo da ste, na primjer, menadžer prodaje. Vaše bi dužnosti bile:
- Komunicirati s potencijalnim klijentima putem telefona ili e-pošte
- Održavati odnose s postojećim klijentima tvrtke i predstaviti relevantne proizvode
- Praćenje i izvješćivanje o potencijalnim klijentima u CRM-u
Ovo je potpuno isti popis dužnosti za svakog menadžera prodaje i gotovo svi su ih naveli na isti način u svojim životopisima.
Dakle, da biste se istaknuli, umjesto toga trebali biste se usredotočiti na spominjanje postignuća u svom životopisu. Ili jednostavno rečeno, kako ste točno pomogli tvrtki da raste, dosegne planirane kvote i tako dalje.
Ipak, imajte na umu da u nekim djelatnostima nema toliko postignuća koje možete spomenuti. Recimo ako radite u skladištu. Vaše svakodnevne obveze vjerojatno uključuju:
- Utovar, istovar i postavljanje opreme na dnevnoj bazi
- Zapakirati gotov proizvod i pripremite ga za otpremu
- Pomoć pri otvaranju i zatvaranju skladišta
U takvim djelatnostima vrlo se je teško istaknuti u odnosu na druge djelatnike. U tom slučaju je sasvim u redu ako ne navedete vaša postignuća.
7. Prilagodite životopis oglasu za posao i ATS-u
Nakon što ste napisali životopis i raščlanili svoje radno iskustvo, označili neke aktivnosti i dodatna iskustva te naveli svoje vještine – važno je vratiti se na opis posla u oglasu i pobrinuti se da ono što piše u vašem životopisu odgovara onome što poslodavac traži od kandidata. Drugim riječima, prilagodite vaš životopis oglasu za posao.
Iako smo već napisali da trebate prilagoditi životopis s ključnim riječima ATS-u, još ćemo jednom ovdje ponoviti zbog važnosti jer se oni u Hrvatskoj sve češće koriste, pogotovo od strane velikih kompanija.
ATS (sustav za praćenje kandidata) je softver koji pomaže tvrtkama kod filtriranja stotina životopisa koje dnevno primaju i ponekada vas takvi sustavi mogu već na samom početku diskvalificirati, odnosno osobama iz ljudskih resursa neće uopće ponuditi vaš životopis na pregled. Međutim, ne morate se brinuti, ako životopis napišite kako treba onda uopće nije teško proći kroz ATS. Samo je ključno prilagoditi životopis svakom oglasu za posao na koji se prijavljujete. Prilagoditi životopis ATS-u znači pročitati opis posla u oglasu kako biste provjerili jeste li uključili riječi i izraze koji se navode u oglasu. Koje vještine traže i jeste li ih naveli (naravno… ako ih stvarno imate)? Kojim riječima opisuju svog idealnog kandidata?
8. Sažetak životopisa
Sažetak životopisa je sažetak vaše karijere koji se sastoji od 2-3 rečenice. Takav sažetak nije potreban, međutim može biti koristan ako želite nešto dodatno pojasniti.
U sažetku životopisa potrebno je spomenuti:
- Vaše radno mjesto i godine iskustva. Npr.: Voditelj prodaje s 5+ godina iskustva u IT industriji
- 1 ili 2 važna postignuća (ili temeljne dužnosti). Npr.: specijaliziran za tehničku podršku, brigu o korisnicima, rješavanje pritužbi i tehničkih problema
- Motivacija, npr.: Traženje novih prilika kao voditelj podrške za kompaniju iz bankarske djelatnosti
9. Ostalo
Prethodni odlomci su obavezni za svaki životopis i važni su za sve prijave za posao. Ako ih dobro napravite (i naravno ako ste kvalificirani za radno mjesto), bit ćete vrlo vjerojatno pozvani na razgovor za posao.
Sljedeći odlomci vam nisu potrebni, ali vas mogu malo izdignuti u odnosu na druge kandidate.
Jezici
Čak i ako radno mjesto ne zahtijeva od vas poznavanje određenog jezika, u nekom trenutku vam može dobro doći. Na kraju krajeva, uvijek je bolje znati više jezika nego manje.
Kako biste dodali jezike u svom životopisu, jednostavno ih navedite i dodijelite im odgovarajuću razinu znanja.
Hobiji i interesi
Odlomak o hobiju i interesima neće previše utjecati na odluku hoće li vas poslodavac pozvati na razgovor za posao, međutim može malo više reći o tome kakav ste pojedinac.
Volontiranje
Ako vi svoje slobodno vrijeme koristite kako biste pomagali drugima, i ne očekujete ništa zauzvrat onda ste vrlo vjerojatno osoba kojoj novac nije na prvom mjestu, a poslodavcu ostavljate dojam da ste lojalna osoba.
Certifikati i nagrade
Imate li neke certifikate ili nagrade po kojima se možete istaknuti u vašoj djelatnosti?
Ako su certifikati i nagrade relevantni za vaše radno mjesto, onda ih možete slobodno dodati u životopis.
Na primjer, ako ste Microsoft Cloud Engineer. Pod pretpostavkom da ste specijalizirani za Microsoftove tehnologije, svakako biste željeli uključiti sve bitne certifikate, kao što je onaj Azure Solutions Architect Expert.
Projekti:
Rad na sporednim projektima može pokazati strast prema vašoj djelatnosti, bez obzira je li se radi o studentskim ili poduzetničkim projektima.
Menadžeri iz ljudskih resursa vole zaposlenike koji rade na zanimljivim poslovima u svoje slobodno vrijeme.