Kontrolor zračnog prometa

Posao kontrolor zračnog prometa

Što radi kontrolor zračnog prometa?

Samo u Europi, dnevno nam iznad glave preleti oko 40.000 zrakoplova. Ali tko se brine o tome, da ne dođu preblizu jedan drugome? Kako bi se osigurala sigurnost u zračnom prostoru, kontrolori zračnog prometa nadziru promet i upućuju zrakoplove na aerodrom. To ne radiš sa svjetlećim lampicama na pisti, već s udaljenosti iz kontrolnog centra. Ti si kontakt osoba za pilote i stjuardese. Obavještavaš posadu o svim meteorološkim događajima, kao što su oluje s grmljavinom, turbulencije i opasnosti od zaleđivanja, te si tijekom cijelog trajanja leta, dostupan posadi. Daješ savjete prilikom nekih smetnji, te informacije o promjenama rute i slijetanja, za što ti pomažu radari i navigacijski uređaji. Kako bi što bolje razumio situacije iz kokpita, u kojima se pilot nalazi prilikom leta, ponekada pratiš i same letove. Ipak u ovom slučaju glavnu riječ vodi kontrolor, jer se ne brineš samo o letu i slijetanju jednog aviona, već više njih u isto vrijeme. Ovo zanimanje je prepuno uzbudljivih zadataka i situacija, međutim ima i neke opise koje ti se neće svidjeti, kao na primjer noćni rad ili rad vikendima, jer znaš i sam da aerodromi rade 24/7. Kao kontrolor zračnog prometa imaš unaprijed određeno i fiksno radno vrijeme. Svi kontrolori rade u smjenama i timski. Uglavnom na svakom radaru rade po dva kontrolora. Zbog pojave umora, pada koncentracije i visoke razine stresa, koji mogu smanjiti točnost i brzinu reakcije, kontrolori se izmjenjuju svaka tri sata. Broj kontrolora u smjeni povećava se u slučaju povećanja gustoće prometa, pa tada radi i više od dva kontrolora u smjeni, a prema potrebi radiš i prekovremeno. Kontrolori zračnog prometa moraju udovoljavati propisanim zdravstvenim uvjetima, a što se dokazuje svjedodžbom o zdravstvenoj sposobnosti, koja je uvjet za dobivanje dozvole za obavljanje posla. Valjanost svjedodžbe iznosi 24 mjeseca kod osoba koje nisu navršile četrdeset godina starosti, odnosno 12 mjeseci kod osoba s navršenih četrdeset godina starosti.

Muškarci

Žene


Obrazovanje

potrebno je završiti preddiplomski studij aeronautike


Važni školski predmeti

matematika, engleski, hrvatski, fizika

Potrebne vještine kontrolora zračnog prometa

Nije jednostavno postati kontrolor zračnog prometa. Potrebno ti je mnogo znanja o tipovima zrakoplova, uvjetima leta i zakonskim osnovama i sigurnosnim propisima. Budući da je zadatak kontrolora zračnog prometa da pažljivo kontrolira sva polijetanja, slijetanja i druge pokrete zrakoplova, moraš biti odgovoran u svom poslu. U slučaju odstupanja od rute ili olujnog nevremena, moraš donositi brze odluke i voditi pilota. Kako bi sve ispravno pratio, nije dovoljno samo gledati u zaslon. Moraš odlično razumjeti kako radi svaki tehnički uređaj, te znati upravljati s njima. To uključuje radare, navigacijske sustave i sustave za prijenos informacija. Ako želiš usmjeriti avione na njihovo parkirno mjesto, također trebaš dobru prostornu imaginaciju i dobar vid. Dobra suradnja s kolegama i letačkom posadom bitna je za nesmetan protok na tlu i u zraku. Budući da letovi dolaze iz cijelog svijeta, moraš imati odlično znanje engleskog jezika koji je ujedno i službeni jezik za radio poruke.

Hard skills

  • Kontrola zračnog prostora
  • Stručnost u tehničkoj opremi
  • Propisi i zakoni u zračnom prostoru
  • Znanje engleskog jezika

Soft skills

  • Odgovornost
  • Dobro izražavanje u govoru i pismu
  • Komunikacijske vještine
  • Prostorna imaginacija
  • Sposobnost brzog odlučivanja
  • Timski rad

Kakva je budućnost kontrolora zračnog prometa?

Mogućnosti zapošljavanja relativno su stabilne. Iako zrakoplovstvo ovisi o ekonomiji, on trenutno doživljava uzlazni trend. Jeftini letovi privlače mnogo kupaca. Trenutno kontrolori zračnog prometa rade u tornjevima, koji omogućuju izravan pogled na piste. U budućnosti, bi se njihovo radno mjesto moglo prebaciti u normalne poslovne zgrade u zračnoj luci, jer bi posebne video kamere, mikrofoni i senzori u budućnosti trebali biti oči i uši za ovu profesiju i prenositi sve podatke uživo putem optičkog kabela u sobu operatera. U budućnosti će digitalizacija sigurno imati puno utjecaja na zrakoplovstvo.


© 2021 Adorio - made within Croatia