Reuters je razgovarao s više od deset ekonomista, analitičara i čelnika tvrtki kako bi utvrdio kako češke i poljske tvrtke koriste svoju financijsku moć za preuzimanje poslovanja u Njemačkoj, posebno u sektorima proizvodnje, logistike i izvoza.

Zašto je njemačko tržište postalo privlačno?

Stagnacija gospodarskog rasta značajno je umanjila vrijednost njemačkih kompanija. Češkim i poljskim kupcima u prilog idu i obilna likvidnost te razdoblje relativno niskih troškova zaduživanja.

Lukasz Chrabanski, čelnik frankfurtskog ureda Poljske agencije za ulaganja i trgovinu, objašnjava: "Njemačka je danas relativno 'jeftinija'... pa je i imovina njezinih tvrtki atraktivnija za inozemne kupce, pa tako i za one iz Poljske."

  • Ulaganja Češke: Podaci njemačke središnje banke pokazuju da su češka ulaganja u 2023. porasla za gotovo 30 posto, približivši se razini od pet milijardi eura.

  • Akvizicije Poljske: Poljske tvrtke preuzele su šest njemačkih poduzeća od početka godine, što je trostruko više u usporedbi sa samo dva preuzimanja u cijeloj 2024. godini, prema podacima tvrtke Navigator Capital.

Konkurentska prednost "mršavih struktura"

Brojne češke i poljske tvrtke, razvijene nakon 90-ih godina, sada su spremne za prekogranično širenje.

Petr Kozel, vlasnik češke tvrtke za željeznički prijevoz tereta VCHB, objasnio je njihovu motivaciju za ulazak na njemačko tržište:

  • Mali broj njemačkih tvrtki se širi.

  • Njemačke tvrtke koje već posluju imaju problema s nasljedstvom.

  • "Danas su u prednosti srednja poduzeća s 'mršavim' strukturama i izravnim vlasnicima koji mogu brzo donositi dugoročne odluke."

Ekonomisti se slažu da je glavna prednost tih istočnoeuropskih kompanija mogućnost obavljanja dijela poslova u matičnim zemljama (gdje su troškovi rada niži) te uspostavljanje efikasnije upravljačke strukture u kupljenim, često obiteljskim njemačkim poduzećima.

Konkretni primjeri širenja

Češki proizvođač voćnih rakija R. Jelinek ove je godine kupio najveću berlinsku obrtničku destileriju BLN.

"Naš glavni motiv bio je ulazak na ključno tržište kupnjom lokalnog brenda i radnika s iskustvom na njemačkom tržištu," objasnio je potpredsjednik R. Jelineka, Zdenek Chromy, naglašavajući time osiguravanje pristupa velikim lancima poput REWE i Edeke.

Istraživanje njemačke razvojne banke KfW pokazalo je da oko 231.000 vlasnika srednjih i malih poduzeća planira staviti ključ u bravu do kraja godine, što je za 67.500 više nego prije godinu dana. Ovo, zaključuje Reuters, jamči brojne prilike za češke i poljske tvrtke s dovoljnom razinom gotovine.