SOFASCORE
Hrvatska aplikacija koju u svijetu mjesečno koristi 20 milijuna korisnika
SofaScore je sportski big data projekt koji prati preko 20 različitih sportova i nudi dubinske statistike po timova, igračima i natjecanjima, a njihovu platformu koristi mjesečno 20 milijuna korisnika diljem svijeta. Daily Mail, La Gazzeta dello Sport, Mundo Deportivo, As i brojni drugi od najutjecajnijih medija diljem svijeta danas koriste njihove infografike u svojim člancima. Njihova priča je započela 2010. kada su počeli plaćati prvi feed za sportske rezultate. Danas SofaScore broji 150 zaposlenika, a s obzirom na projekte koji su pred njima vrlo brzo će ih biti 300.
Možete li nam malo više ispričati kako je započela priča sa SofaScoreom?
U ožujku 2010. počeli smo plaćati prvi feed za sportske rezultate, pa smo se iz jako puno ručnog rada počeli prebacivati na ‘automatiku’. Vrlo brzo smo otvorili i prvi ured na Vrbanima u stanu od 50 m2, no još uvijek smo u to vrijeme studirali i nismo znali hoće li ovo zaista postati ozbiljan posao. Nakon toga Google je primijetio da imamo prilično dobru posjećenost te su nas pozvali u svoj ured u Dublin. Google je već tada bio svjestan da dolazi era pametnih telefona, pa smo nakon toga odlučili napraviti aplikaciju. Samo godinu dana kasnije, 2011., imali smo formiran ured, zaposlene developere i počeli smo shvaćati da se cijela priča pretvara u ozbiljan posao. 2012. smo osjetili da moramo napraviti nekakav brend od toga i tada smo aplikaciju nazvali SofaScore.
Kako ste odabrali naziv SofaScore?
Prvi sportski feed imali smo na adresi livescore.cesarica.net. Imali smo generičko ime koje nije bilo pamtljivo. Odlučili smo se za promjenu, a uvjeti su bili da bude lagano za izgovoriti – po mogućnosti u cijelom svijetu. Ime smo birali više od mjesec dana. Na kraju smo shvatili da je za riječ “sofa” na svim jezicima značenje isto, a na kraju smo zaključili i da ćemo se logotipom s naslonjačem isticati. SofaScore.com je čekao samo nas.
Zlatko Hrkać i Ivan Bešlić znaju se od djetinjstva – odrastali su u istoj ulici u mjestu Klinča Sela, gdje su zajedno išli u osnovnu školu. Što ste radili prije pokretanja SofaScorea?
U početku smo radili na brojnim internetskim projektima (newsgrupe, blogovi i forumi) kao što je pisanje o životnim i tinejdžerskim temama, ali i objavljivanje tekstova pjesama od Olivera Dragojevića.
Počeli smo se međusobno natjecati tko će imati više posjeta. Imali smo Statcounter koji bi prikazivao posjećenost i pratili tko će imati više posjeta. Kako je sport bio najposjećeniji, shvatili smo da ljudima moramo omogućiti live praćenje rezultata i tako je priča krenula.
Koje sve usluge nudi SofaScore?
SofaScore je sportski big data projekt, a ono što nas čini posebnima je kako te podatke prezentiramo našoj publici. U tom kontekstu Sofa se može koristiti na puno načina i nuditi različite usluge različitim korisnicima. Pratimo preko 20 različitih sportova i sportski rezultati su samo osnova, dok su slojevi dubinskih statistika po timovima, igračima i natjecanjima ono po čemu je Sofa prepoznatljiva. Primjerice SofaScore statistička ocjena u nogometu je postala benchmark na koji se novinari i igrači jednako referenciraju. Razne infografike iz same Sofe danas su sveprisutne u člancima najutjecajnijih medija diljem svijeta uključujući Daily Mail, La Gazzeta dello Sport, Mundo Deportivo, As i brojne druge. Na ovaj način Sofa pomaže u informiranju milijuna sportskih fanova diljem svijeta.
Kako SofaScore uopće zarađuje?
Naš biznis model zasnovan je na oglasima. Vjerujem (nadam se) da će mnogima to biti iznenađujuće jer su oglasi na našim platformama veoma diskretno pozicionirani te obično mnogima zvuči iznenađuje da Sofa zarađuje isključivo na oglasima. Usko surađujemo s Googleom kako bismo proširili monetizacijske mogućnosti, ali i dalje zadržali vrhunsko korisničko iskustvo na koje su naši korisnici navikli. Surađujemo i direktno s oglašivačima kojih najviše imamo iz industrije sportskog klađenja.
Što je (bilo) ključno za uspjeh SofaScorea?
Mogli bismo nabrojati deset kvalitetnih projekata, ali iza uspjeha stoji 15 godina svakodnevnog rada na istoj viziji, kontinuirani napredak organizacije i vrlo kvalitetni zaposlenici.
Možete li nam ispričati koliko je iskustvo s vašim prvim projektima poput Cesarice.net bilo važno za nastanak SofaScorea?
Ovo iskustvo je bilo ključno jer smo upoznavali internet kako je on i nastajao. Živjeli smo u periodu kada su nastali i nestali blogovi, gledali smo uspon i pad MySpacea. Koristili smo tehnologije čim su se pojavljivale na tržištu i među prvima na svijetu smo koristili oglase na društvenim mrežama za dovođenje novih korisnika.
Tko su osim Zlatka i Ivana bili ključni ljudi u razvoju SofaScorea?
Jedan od ključnih ljudi, pored nas osnivača, na samom početku bio je Josip Stuhli, današnji CTO koji se SofaScoreu pridružio dok smo imali još Cesaricu. Došao je kao student na drugoj godini FER-a i unio je svoje tehnološko znanje u brojne dijelove projekta.
Korisnici naše aplikacije su osobe koje svoje mišljenje žele bazirati na objektivnim podatcima i statistikama i na taj način dobiti realan podatak na kojem temelje svoje razmišljanje (ili predikcije).
Mislite li da osobe koje se klade na utakmice, koriste vaše aplikaciju kao izvor nekih podataka na kojima temelje svoje predikcije?
Korisnici naše aplikacije su uglavnom sportski fanovi koji strašno prate sportove, bio to njihov lokalni klub ili neko veliko natjecanje. Korisnici koji se klade isto tako, koristeći našu aplikaciju pronalaze relevantne i objektivne informacije i statistike koje im pomažu u daljnjim predikcijama.
Ocjene igrače na SofaScoreu su postali svojevrsni benchmark u svijetu nogometa. Na koji način ocjene igrača koriste trenerima, agentima i skautima?
SofaScore statističke ocjene danas uistinu jesu benchmark na tržištu, no put do sadašnjeg statusa i svojevrsnog autoriteta kojeg držimo bio je dugotrajan i stupnjevit. Bitno je reći da su SofaScore ocjene 100% objektivne, dakle, nitko od zaposlenika nema upliv u ocjenjivanje bilo kojeg igrača. Također, one su generirane našim vlastitim složenim algoritmom koji prevodi više od 300 statistika u jedan broj, a kvantificiraju učinak igrača u stvarnom vremenu. Kada utakmica započne, igračima je potrebno do 10 minuta da generiraju dovoljnu količinu statistika za prikaz njihove ocjene. Nadalje, zbog lakšeg prepoznavanja ocjena, iste su označene bojama tako da korisnici mogu razumjeti utjecaj igrača na prvi pogled. Maksimalna ocjena je 10 (plava boja), a minimalna 3.0 (crvena boja). SofaScore ocjene vrlo su koristan alat pri vrednovanju i selekciji igrača, uvida u mlade, relativno nepoznate nogometaše koje naš sustav "izbaci" te samim time olakša posao skautima, trenerima i agentima. Sezonske ocjene jedan su od najbitnijih pokazatelja koliko je određeni igrač zapravo dobar, ali naravno, najbolje ih je kombinirati s ostalim bitnim statističkim indikatorima kako bi se dobila maksimalno pouzdana analiza.
Koliko vam je trebalo da razvijete algoritme koje daju ocjenu nekom igraču?
Kad smo dogovorili suradnju s Optom (najbolji provider za nogometne podatke na svijetu), htjeli smo dodati malo dubine nogometnim događajima i dodatni sadržaj koji neće bit tako lako dostupan negdje drugdje. Na samom početku izrade ocjena sudjelovalo je samo dvoje ljudi, a kasnije se tim polako širio.
Analizirajući sve statističke podatke kojima smo imali pristup, ovisno o tome kakvu važnost oni imaju na utjecaj na utakmici, davali smo negativnu ili pozitivnu težinu, tako je otprilike nastao algoritam.
Za izradu početnog algoritma trebalo nam je približno 9 mjeseci, ali smo nakon toga još radili na poboljšanjima kroz cijelu sezonu.
Kasnije smo iz tih ocjena razvili neke druge značajke kao što su peterokut igrača i prednosti i slabosti igrača. Zadnje veće poboljšanje na algoritmu smo napravili na SP-u u Rusiji.
Moramo reći da za 99.9999% igrača algoritam radi odlično, ali su nam dva igrača - Cristiano Ronaldo i Messi malo rasturali izračune. Upravo zbog njih dvojice smo morali nekoliko puta revidirati algoritam jer u usporedbi s njima, svi ostali igrači su izgledali podcijenjeni. Njihove desetke bile su jedanaestice, a kasnije se pojavio još jedan “record breaker” Neymar koji ima jedne od najjačih desetki na utakmicama koje imamo u bazi.
Po čemu se razlikujete od ostalih aplikacija za praćenje sportskih rezultata?
SofaScore nije samo aplikacija za praćenje rezultata. SofaScore je aplikacija za napredne fanove koji žele pouzdane i detaljne sportske podatke. Ono što nas razlikuje od konkurencije je kreiranje novih statističkih i grafičkih rješenja koja su temeljena na detaljnoj statistici. Primjer takvih inovacija su SofaScore ocjena igrača, Heatmap, područje igre, Attribute Overview, Attack Momentum, prednosti i slabosti igrača i slično.
Na koji način prikupljate tako velike količine podataka?
Podatke za stranicu kupujemo od najvećih svjetskih kompanija, opskrbljivača podacima. Oni prate sva sportska događanja uživo, svaku utakmicu, čak i druge, treće, četvrte lige. I ne samo nogomet i košarku, već i kriket, pikado, badminton. Bilježe svaki, i najmanje značajan, podatak - udarce, pozicije, oduzete lopte, dodavanja, promašaje, ulaske i izlaske igrača… Osim podataka koje kupujemo, određeni dio podataka sami prikupljamo ili preko kolega koje se bave baš tim poslom ili preko aplikacije SofaScore Editor gdje bilo koja osoba može unositi podatke za amaterske lige.
Što je teže, prikupiti tako velike količine podataka ili ih znati interpretirati i vizualizirati?
SofaScore prema našim saznanjima prikuplja najveće količine trenutno dostupnih podataka. Ti podaci su za nas velika vrijednost no ono što korisniku daje dodanu vrijednost jesu insighti iz podataka koje prezentiramo kroz već spomenute vizualizacije kao što su heat mape kretanja igrača, tzv. Attack momentum koji prikazuje pritisak momčadi na terenu i sl. Ukratko, teško je i jedno i drugo.
Na kojim novim funkcionalnostima SofaScore trenutno radi?
Trenutno su nam fokus utakmice nižih liga te prilagodba aplikacije za brojne nove uređaje koji se pojavljuju na tržištima zapadnih zemalja, ali i dijelova svijeta koji su tek u razvoju i upoznavanju internet tehnologija.
Kako funkcionira proces predlaganja ideja za novi „feature“ i u nastavku njihova realizacija?
Ideje o novim featurima i poboljšanjima prikupljamo konstantno. Svaki zaposlenik može prijaviti svoju ideju preko zajedničkog kanala ili maila. Potom te ideje obrađuje produktni tim. Neke od njih implementiramo odmah ako procijenimo da nisu prezahtjevne, a za neke ideje je potrebna dodatna dorada prije uključivanja u projektni plan.
Od 2016. bilježite kontinuirani rast prihoda, u pandemijskoj 2020. uprihodili ste 42 milijuna kuna, a 2021.godinu završili su s rastom prihoda većim od 90 posto. Platformu koriste mjesečno 20 milijuna korisnika diljem svijeta. Koji je najvažniji razlog ovakvog rasta?
Teško bi bilo izdvojiti samo jedan razlog, ali ako bismo trebali navesti ono najbitnije, rekao bih ljudi i veliki potencijal samog produkta. Ovakav uspjeh je rezultat zajedničkog truda developmenta, dizajnera, marketinga, ali i svih ostalih. Naravno, pomaže nam i sama činjenica da se radi o produktu koji ima veliki potencijal, od povećanja broja sportova, načina na koji prikazati dublju statistiku, tržišta gdje možemo izaći i slično. Također, bitan aspekt je i community kojeg njegujemo jer smo ipak sportska aplikacija, a sport je tema o kojoj se uvijek priča.
Koja zanimanja najviše zapošljavate?
U SofaScoreu imamo zaista veliku lepezu raznih poslova i zanimanja. Od developmenta, marketing stručnjaka, digitalnih dizajnera do analitičara podataka. Najbrojniji su svakako marketing stručnjaci, dizajneri te developeri za web i mobilne platforme, a sve otvorene pozicije možete vidjeti na našem webu.
Rekli ste da bilo koji lagani ili linearni rast u vašoj industriji je ustvari pad. Možete li to malo pojasniti?
Cijela industrija (na razini svijeta) raste zbog povećanja broja uređaja koji se spajaju na internet (mobiteli, računala). Zemlje trećeg svijeta tek sada otkrivaju benefite interneta i novih tehnologija. Upravo zbog toga, bitno je rasti brže nego što je to rast cjelokupnog tržišta.
Hoće li vam biti potrebni investitori kako bi još brže rasli?
Kao što nam ni dosad nisu bile potrebne investicije za ovakav rast, vjerujemo da nam neće ni u budućnosti trebati. Brojne tvrtke su investicije koristile za kupovinu drugih tvrtki, međutim to je smjer koji se dugoročno pokazao ne tako dobrim jer svaka tvrtka ima svoju kulturu i način funkcioniranja. Investicija uključuje puno toga više nego samu transakciju novaca.
Nedavno ste objavili da je malo nedostajalo da SofaScore, u počecima svog poslovanja bude prodan većem konkurentu i to za 50 milijuna kuna? Zbog čega ste odlučili odbiti tu ponudu?
Iako se radilo o tada ogromnom iznosu koji nam se činio nedostižan i iako smo mislili da ga nećemo zaraditi još godinama, ponudu smo odbili i zapravo se odlučili na još puno godina truda i rada. Jednostavno smo vidjeli ogroman potencijal samog produkta i nismo se htjeli rastati od projekta koji je tek dolazio do svog potencijala.
Kako je na vas utjecala pandemija, s obzirom da su mnoga sportska događanja bila prekinuta ili nastavljena s praznim tribinama?Naše poslovanje vezano je isključivo uz sportske događaje te je period prvog lockdowna bio izrazito stresan jer smo u nedostatku sportskih događaja bilježili ogromne financijske gubitke. U tim trenucima kada su mnoge firme pribjegavale otpuštanjima i smanjivanju plaća, mi smo čvrsto vjerovali da će se sport brzo vratiti te smo zadržali sav kadar i radili na popunjavanju ključnih pozicija. U tim trenucima odlučili smo iskoristiti sportsku stanku za pokretanje nekih projekta koji su čekali "pravi" trenutak. Tako smo u samo dva mjeseca izbacili feature poput SofaScore sportskog kviza s preko 1000 pitanja i Battle draft igrice bazirane na fantasy konceptima gdje naši korisnici biraju najbolje igrače na osnovu SofaScore ocjena. Također, velika novost i zalog za budućnost je bilo uvođenje esports kategorije u Sofu jer je to jedna od sportskih kategorija koja je ostala imuna na korona krizu. Istaknuo bih i zanimljivost da nisu sva natjecanja bila odgođena, pa se tako Bjeloruska nogometna liga aktivno igrala, kao i mnoga stolnoteniska natjecanja. Ta natjecanja nikada prije, a niti kasnije, nisu privukla toliki interes naših korisnika kao za vrijeme prvog lockdowna.
Na grafu se može vidjeti utjecaj korona krize te kasniji oporavak kada se povećao broj utakmica i drugih sportskih događanja :)
Broj gledatelja e-Sporta u svijetu sve više raste. Koje je vaše mišljenje o budućnosti e-Sporta?
e-Sports je tu da ostane i nitko više ne može ignorirati popularnost i brojke vezane uz njega. Nove generacije će e-Sports promatrati rame uz rame s tradicionalnim sportovima i na sportskim medijima je da se prilagode tom "novom" interesu. Mi smo apsolutno prepoznali važnost dodavanja e-Sportsa u Sofu te ćemo nastaviti nadograđivati ovu kategoriju kako bismo se što bolje prilagodili načinu konzumacije ovih sportova.
Rekli ste da su medijske suradnje ključne za širenje na nova tržišta. Možete li nam malo više opisati kako surađujete s medijima? Kako dolazi do suradnje sa Daily mailom, Mundo Deportivom i Asom?Smatramo da su medijske suradnje izrazito bitne za širenje SofaScore branda na nova tržišta; primjerice, ako želite privući više korisnika iz Španjolske, u velikoj mjeri će vam u tom procesu pomoći suradnje s AS-om ili Mundo Deportivom. Na taj način šaljete poruku da ste aplikacija/proizvod kojeg "priznaje" medij svjetskog kalibra, koji također i koristi vaše vizuale, infografike te analize u svojim člancima, daje vam na vidljivosti i prepoznatljivosti. Osim weba, naši vizuali korišteni su i na društvenim mrežama, televiziji kao i u tisku. Suradnje se ostvaraju najčešće direktnim kontaktom, tj. razgovorom uživo u redakciji određenog medija, no s pojavom covid-19 pandemije, počeli smo i zakazivati virtualne sastanke te na taj način dogovarati nova partnerstva. Prvi se kontakti ostvaruju putem LinkedIn-a, emaila ili telefonskog razgovora; to je ujedno i najteži dio cijelog procesa. Nakon ostvarenog inicijalnog kontakta, dogovaramo sastanak i prezentaciju nakon čega je sve mnogo jasnije u smislu organizacije nove suradnje. Konačno, kad je suradnja oformljena, naš content tim preuzima rukovođenje, samoinicijativno odrađuje posao te vodi računa o potrebama partnera.
Suradnja s tvrtkom Huawei je započela vrlo uspješno gdje smo za njihove korisnike izradili esports karticu na -1 screenu. Kako je e-sports u velikom usponu, primijetili smo jako dobar odaziv te odlučili proširiti suradnju i prilagoditi našu aplikaciju kako bi ju učinili dostupnom na njihovoj trgovini mobilnih aplikacija. Kao i u prethodnom projektu, Huawei korisnici su pokazali jako velik interes te se veselimo najaviti i buduće projekte na kojima već radimo. SofaScore ima stvarno puno funkcionalnosti i statistike, puno više nego slične aplikacije.
Imate li se namjeru širiti i na nova tržišta i nove sportove?
Svakako! Uskoro krećemo s novim sportom - kriketom, a u planu je i MMA ove godine. Pored Indije, gdje je kriket najpopularniji sport, plan je prošiti se i na tržište SADa.
Koji su vaši planovi za budućnost? Na čemu temeljite daljnji rast?SofaScore trenutno broji 150 zaposlenika i obzirom na projekte koji su pred nama vrlo brzo će nas biti 300. I dalje ćemo iz ureda na Vrbanima graditi svjetski proizvod koji trenutno broji 20 milijuna mjesečno aktivnih korisnika, a nema razloga da za nekoliko godina dosegnemo i brojku od 100 milijuna. Sofa ne želi biti samo najbolji proizvod za praćenje profesionalnog sporta već veliki fokus stavljamo i na praćenje i poticanje razvoja amaterskog sporta. U tom kontekstu od SofaScore Editora puno očekujemo u narednim godinama. S druge strane svjesni smo da se način konzumacije sporta mijenja i da vlada velika borba za pažnjom korisnika s različitim publisherima. Sofa na te izazove odgovara vrhunskim contentom i različitim gejmifikacijskim elementima koji će postati sastavni dio svih naših platformi u narednim godinama.