SAVJET ZA KARIJERU
Jeste li blizu burnouta?
Tanka je granica između posvećenosti vašoj karijeri i pretjeranog radoholičarstva. Naravno… trebate biti marljivi i odlično obavljati svoj posao, ali ne po cijeni vašeg zdravlja. Neki od nas pretpostavljaju da je preopterećenost na poslu nešto što se rutinski od nas očekuje. I iako je istina da se od svih nas očekuje da učinimo više nego što smo uspjeli u prošlosti, važno je prepoznati znakove kada prezaposlenost doseže opasnu razinu

Prekomjerni rad se događa kada radite pretjerano naporno, previše ili predugo. Ako se osjećate kao da prekoračujete svoje kapacitete na poslu, bilo da je riječ o fizičkom, mentalnom ili emocionalnom, vjerojatno patite od prekomjernog rada.
Dugotrajni prekomjerni rad može dovesti do burnouta. Svjetska zdravstvena organizacija je 2019. godine klasificirala burnout kao profesionalni fenomen koji je posljedica kroničnog stresa na radnom mjestu. Prema istraživanjima dvije trećine zaposlenika doživljava burnout najmanje jednom godišnje. Od tih radnika, gotovo polovica ispitanika navela je preopterećenost poslom kao ključni čimbenik koji doprinosi burnoutu.
Ne samo da se osjećate loše zbog prekomjernog rada, nego dugotrajan burnout također može utjecati i na vaše zdravlje.
Što god bio razlog takve preopterećenosti, jedno je sigurno… vi ćete prije ili kasnije početi pucati po šavovima i pokazivati simptome stresa i preopterećenosti obavezama.
Stres je samo jedan od znakova prekomjernog rada. Dodatne nuspojave osjećaja preopterećenosti uključuju:
- Nedostatak energije
- Stalni stres na poslu
- Anksioznost prije početka rada
- Poteškoće s isključenjem s posla
- Osjećaj da ne možete pratiti svoj privatan život zbog stresa na poslu
- Osjećaj otuđenosti od prijatelja i obitelji
- Smanjena kvaliteta rada, unatoč vašim naporima
Evo nekoliko znakova pomoću kojih možete prepoznati jeste li preopterećeni radom ili blizu burnouta.
1. Teško vam je opustiti se
Poteškoće s opuštanjem siguran su znak preopterećenosti, a možda čak i potpunog burnouta na poslu. To uglavnom dolazi zbog toga što uvijek morate biti "dostupni".
Poteškoće s opuštanjem mogu biti posebno akutne kada radite na poslu koji je iznimno stresan, kao što je onaj u kojem se nosite sa stalnim nizom hitnih situacija. Ali to se može dogoditi i kada ste na poslu koji zahtijeva jako puno prekovremenih sati, a granica između posla i privatnog života je zamagljena. Situacija se također može pogoršati ako trebate biti dežurni čak i izvan radnog vremena.
Možda ćete imati poteškoća s opuštanjem jednostavno zato što za to nikad nemate vremena. To je često podcijenjen problem. Kako biste na svom poslu funkcionirali s maksimalnom učinkovitošću, potrebna su vam redovita razdoblja opuštanja kako biste napunili baterije. Ta razdoblja odmora i rekreacije pomažu vam da osvježite svoje tijelo i um. To je neophodno da biste dobro obavljali svoj posao.
2. Osjećaj da nema dovoljno sati u danu
Mnogi poslovi zahtijevaju da obavljate posao za dvoje ili troje ljudi, često kao rezultat smanjenog broja zaposlenih. To pogotovo može biti problematično kada su neki drugi radnici otpušteni ili na godišnjem odmoru dok se njihov posao još treba obaviti.
Siguran znak da se osjećate kao da radite cijelo vrijeme je kada prekovremeni rad postane redoviti dio vašeg posla. Ne možete završiti sve svoje zadatke unutar redovnog osmosatnog radnog dana, a prisiljeni ste ili radite dodatne sate u uredu ili posao donosite kući.

3. Vaš popis obaveza raste
Vaši pokušaji bolje organizacije pomažu, ali nikada nisu ni blizu toga da vaš posao završite na vrijeme. Dan započinjete sa 6 stavki na popisu obaveza, ali tijekom radnog dana taj popis se proširuje na 11 stavki. Do kraja dana možda ste dovršili pet stvari koje je trebalo obaviti, ali vaš popis samo nastavlja rasti.
4. Osjećaj kao da nikada nećete završiti svoje zadatke
Bez obzira na to koliko brzo ili učinkovito radite, nikada nećete moći pratiti stalni tijek dodatnog posla. To se posebno odnosi na zaposlenike koji rješavaju kompleksnije probleme i od kojih se redovito očekuje da podupiru manje produktivne članove tima.
5. Vaša produktivnost je smanjena
Mnogi ljudi koji doživljavaju preopterećenost na poslu primjećuju da im se produktivnost smanjila. To je često zbog osjećaja preplavljenosti koji sprječava pojedince da ostanu produktivni na radnom mjestu.
6. Vaše zdravlje se vidno pogoršava
Utjecaj prekomjernog rada očitovat će se na vašem tijelu. Osjećate li ove simptome prekomjernog rada?
- Iscrpljenost i poteškoće s koncentracijom
- Umorni ste, čak i u onim danima kada ne radite
- Nesanica
- Vaš interes za sve - obitelj, prijatelje, rekreaciju i hobije - gotovo je nepostojeći, jer jednostavno nemate volju.
- Dobivanje/gubitak težine i loše prehrambene navike
- Stres ili osjećaj napetosti
- Anksioznost i depresija
Slušajte svoje tijelo, ono vas ponekada pokušava upozoriti da nešto nije u redu. Ako osjećate jedan ili više od ovih simptoma, vrijeme je da obratite pozornost. U početku možda nećete pomisliti da je to velika stvar. Ali s vremenom biste mogli razviti neke ozbiljne probleme.
7. Teško vam je odvojiti se od posla
U našem ubrzanom svijetu zbog pametnih telefona i interneta imamo beskrajni pristup našem poslu. Oni su potpuno isprepleteni s našim životom, što nam otežava da se istinski odvojimo od posla.
Uvijek smo "povezani" i što je još gore, ponekad naši šefovi očekuju da smo dostupni u svako doba dana.

8. Osjećate se kao da uvijek zaostajete
Ironično je da vas prekomjerni rad zapravo čini manje produktivnim, i to na poslu i kod kuće. Radite na toliko stvari istovremeno da se ne možete usredotočiti i udubiti na stvari koje su bitne.
A kada većinu svog vremena i truda ulažete u posao i karijeru, počinjete osjećati da zaostajete u drugim područjima svog života. Čak i one vrste zadataka iz privatnog života, poput plaćanja računa ili popravka automobila, mogu postati mukotrpne i zamarajuće. Jednostavno ne možete sve to pratiti.
9. Osjećate se otuđeno od prijatelja i obitelji
Vrlo je jednostavno… što više vremena provodite na poslu, manje ćete vremena provoditi s obitelji i prijateljima. Kako propuštate jedan događaj za drugim, počet ćete se polako udaljavati sve dalje i dalje od ljudi do kojih vam je stalo, i počet ćete se osjećati otuđeno, iscrpljeno i usamljeno. Svi osjete kada vam posao postane važniji nego ljudi oko vas. Vaš supružnik to primijeti. Vaša djeca to primjećuju. Vaši prijatelji i obitelj to primjećuju.
10. Izgubili ste strast
Jednostavno ne možete održati radost i uzbuđenje bavljenja svojim poslom kada šljakate cijeli dan, pogotovo ako još i svaki dan radite. Iskra koja rasplamsava vašu strast će se ugasiti zahtjevnim satima. Kreativnost i vizija trebaju prostor za disanje.
Što možete poduzeti ako ste pred burnoutom?
Da biste znali koje korake trebate poduzeti, morate razumjeti što vas je dovelo do te točke. Jeste li preopterećeni jer sami sebi stvarate pritisak ili zato što se to očekuje od vas u kompaniji u kojoj radite?
Ako sami sebi namećete prekomjerni rad, onda morate razmisliti od kuda dolazi vaša motivacija za time. Možda trebate naučiti postavljati zdrave granice. U tome nema sramote, ali morate se iskreno pogledati u ogledalo i odlučiti kakav život želite živjeti.
Ako je prekomjerni rad dio kulture tvrtke u kojoj radite, onda imate drugačiji problem. Vaša situacija se može popraviti jedino izravnim razgovorom s vašim nadređenim. Ali ako ste u radnoj kulturi koja je otporna na promjene, onda je možda vrijeme da pronađete nešto novo.
Osjećaj preopterećenosti na poslu zapravo je fantastična prilika da se odmaknete i ispitate što zapravo želite raditi. Jeste li na pravoj poziciji? Da li slijedite pravi poziv?
Nakon što razjasnite svoju trenutačnu situaciju i stvarnost koju želite stvoriti, vrijeme je da isplanirate svoj sljedeći korak, ostajete li ili odlazite. Ako planirate ostati na svom trenutačnom radnom mjestu, budite jasni u tome što trebate promijeniti.
A za neke je prezauzetost neka vrsta ovisnosti, a mnogi se od nas bore s njom. Ako stalno trčite s jedne obaveze na drugu, tako je lakše ignorirati druge važne životne stvari koje zahtijevaju vašu pažnju. Zaokupljanjem poslom zapravo se odupiremo neugodnoj tišini, koja čini da se osjećamo nelagodno. Međutim, tišina je zapravo odlična za našu produktivnost te ona poboljšava pamćenje pa je prihvatite s vremena na vrijeme kako biste se osjećali bolje.
Biti preopterećen poslom jednostavno se ne isplati. Vaš život je mnogo više od onoga što se događa na poslu.
Oslobodite se straha samo jednim pitanjem
Kada god da se nađete pred zidom, uhvati vas strah, nedoumica, ne znate treba li riskirati, koliko god banalna situacija bila, zapitajte se: Što je najgore što mi se može dogoditi?
Kako postaviti kratkoročne i dugoročne karijerne ciljeve?
Postavljanje ciljeva ključno je za uspjeh u karijeri. Bez jasno definiranih ciljeva, lako je zalutati ili izgubiti motivaciju. Kako biste postigli uspjeh u svojoj karijeri, važno je imati ravnotežu između kratkoročnih i dugoročnih ciljeva. Evo nekoliko koraka kako postaviti ove ciljeve i ostvariti ih.
Selekcijski postupci za posao - gdje je granica?
Mišljenja sam kako svaki selekcijski postupak treba prilagoditi opisu posla i zahtjevima koji se traže od kandidata. Vrlo rado ću prepričati neka od iskustva s razgovora u cilju shvaćanja gdje je granica.
Što možeš naučiti iz moje kampanje za potragom poslodavca iz snova
Slanje životopisa i hodanje od intervjua do intervjua po cijelom Zagrebu postali su svakodnevica. Neki ljudi jednostavno su me samo htjeli upoznati jer su bili oduševljeni idejom o kampanji i mojim proaktivnim pristupom u traženju posla, a naravno, bilo je i onih koji su mi odmah ponudili i konkretne pozicije u svojim kompanijama.
5 grešaka u ponašanju koje uništavaju vašu učinkovitost kao menadžera
Kada se radi o vođenju tima, učinkovitost je ključna. Međutim, postoje određena ponašanja koja mogu ozbiljno narušiti vašu sposobnost da uspješno upravljate timom i postignete ciljeve. Otkrijte pet najčešćih ponašanja koja mogu uništiti vašu učinkovitost kao menadžera i naučite kako ih izbjeći.
Lekcija koju sam učila 8 mjeseci
Trebalo mi je da promjenim čak četiri poslodavca i osam mjeseci da naučim niže navedeno i postavim si pravila kod sljedećeg zapošljavanja.