NEURALAB
Jedina agencija u srednjoj i istočnoj Europi koja je postala WordPress VIP partnerska agencija
Intervju s Krešimirom Končićem u kojem možete saznati o počecima i razvoju Neuralab. Neuralab je proglašen najboljom WooCommerce agencijom na svijetu, a i jedina je agencija u srednjoj i istočnoj Europi koja je postala WordPress VIP partnerska agencija. U razgovoru također možete saznati zašto su se specijalizirati na rješenja na temelju WordPressa i što je važno kod razvoja internet trgovine.
Čime se tvrtka Neuralab bavi?
Neuralab ima izražen fokus na osmišljavanje i izgradnju kompleksnih web aplikacija za srednje i velike organizacije. Taj smjer njegujemo od samog početka (2008), iako smo u ranim danima svaštarili u vidu odabira tehnologija i pristupa projektima.
Unutar tog “igrališta” najviše realiziramo eCommerce projekte, portale od javnog značaja, ali i specifične web aplikacije krojene po mjeri investitora. Njegujemo otvorene tehnologije (Open Source) i decentraliziranost, a potičemo i investitore da budu vlasnici svojih aplikacija i podataka.
Kako je došlo do osnivanja tvrtke? Kako je sve počelo?
Početak nam je vezan uz zagrebački FER i kolegij “Neuronske Mreže” koji sam pohađao 2006. godine. Nas par studenata je tada radilo na modulu umjetne inteligencije koji je imao za cilj predvidjeti cijenu dionice Plive. Pri kraju kolegija nam se iskristalizirala ideja da bi taj prototip mogao postati samostalni brokerski proizvod te je tako nastao “Neuralab”. No kako se posao razvijao, primijetili smo da s takvim FinTech proizvodom ulazimo u slijepu ulicu jer pokazalo se da takvi algoritmi obećavaju više nego što mogu ispuniti.
Istovremeno sam s dvojicom prijatelja (Igor Bogdanović i Bruno Zagorščak) počeo "gurati" dvije dodatne aktivnosti: izgradnju web aplikacija po narudžbi te Transmeet.Tv - prvu web-only televiziju u Hrvata. Problem je bio što nismo percipirali da zapravo vodimo tri firme istovremeno i takav nam je model postao neodrživ. Kroz godinu dvije smo uvidjeli da nam web projekti “leže” ta da tu klijentima možemo dati najveće moguće znanje.
Kako ste odabrali osobe s kojima ćete surađivati?
Vrlo jednostavno, bili smo prijatelji s istim interesima te smo zajedno promatrali val nadolazećih web tehnologija. Prvi krug tima se dogodio čisto organski dok smo nakon dvije godine odlučili zaposliti dizajnericu koja je prošla kroz klasični proces zapošljavanja - prvi pa drugi intervju, probni rok … Danas imamo uhodani proces i set intervjua gdje se svaki korak zna unaprijed. To omogućava da se nova osoba može maksimalno pripremiti za intervju, a potom i početi raditi po transparentnim pravilima.
Što biste preporučili nekome iz Hrvatske prilikom osnivanja tvrtke?
Da pokrenu ono što uistinu žele i vole te da se ne vode javnim mitovima koji promoviraju samo “product” kompanije ili amerikanizirano VC-backed jednoumlje. Već sam pisao o toj temi na Netokraciji, no mislim da je potrebno podsjećati friške osnivače da ne postoje manje ili više vrijedni biznisi te da je svako poduzetništvo plemenito. Druga preporuka je da naprave barem početni poslovni plan. Mi ga nismo imali, što je generiralo valove praznog hoda i trčanje za krivim ciljevima.
Koje poslove ste radili prije pokretanja tvrtke?
Investiranje u dionice na Zagrebačkoj, Crnogorskoj i Banjalučkoj burzi mi je bio najveći izvor prihoda tijekom fakulteta. Tada (od 2000. pa nadalje) je stanje na tržištu dionica bilo bliže divljem zapadu, a potencijalni prinosi su izgledali kao na aktualnom crypto tržištu. Uz to sam radio i u očevoj kompaniji (distribucija vina) kao prodavač, dostavljač, logističar… sve što je zapravo bilo potrebno pomoći.
Koji su bili vaši prvi ozbiljni projekti? Koje su bile ključne točke rasta i razvoja vaše kompanije?
Prva ozbiljnija suradnja dogodila se 2009. godine kada smo sa A1 (tadašnji Vipnet) osmišljavali razne aktivnosti oko unapređenja njihovog portala. To je web sjedište po posjećenosti bilo unutar top 3 hrvatskih web aplikacija pa smo iz prve ruke mogli iskusiti kako dizajnerske i inženjerske odluke utječu na krajnje korisnike. Mislim da smo među prvima u Hrvatskoj uveli social media sign-in, specijalizirani ad server management, flash kviz igre, web mp3 playere, integraciju foruma sa native sadržajem…
No tada smo napravili i grešku u koracima budući nam je A1 činio oko 60% prihoda (volumeni njihovih narudžbi u velikoj su mjeri utjecali na naš ukupni tok novca što je početnički biznis problem). Njihov management je uslijed internog restrukturiranja ugasio portal što je nama bio “udarac u stražnjicu” i povod da diverzificiramo prihode. To je zapravo bio moment gdje smo strukturirali neke smislenije prodajne i HR procese.
Možete li opisati tko su vaši klijenti i na kojim projektima za njih radite?
Neuralab klijenti su srednje i velike organizacije koje imaju potrebu izgraditi kompleksne i nestandardne (custom) web aplikacije. To mogu biti veliki trgovci poput BIPA-e kojima web postaje glavno sredstvo digitalne komunikacije ili državne institucije kao što su HBOR ili Carnet koji imaju potrebe za portalskim web sjedištima od javnog značaja na kojima sadržaj uređuju timovi od preko 50 ljudi.
Koji vam je projekt dosad predstavio najveći izazov?
Najveći izazov je izrada tzv. platformi - web aplikacija koje spajaju više vrsta korisnika u svojevrsnu digitalnu tržnicu. Na primjer, dizajnirali smo i razvili drugu verziju platforme Top Digital Agency koja spaja klijente i agencije iz cijelog svijeta. Aktualniji primjer je IUCN SOS, portal koji se bavi zaštitom ugroženih životinjskih vrsta, a za koje je moguće donirati novčana sredstva. Takva interaktivnost je izazovna jer u malo vremena trebate krajnjem korisniku približiti kompleksnu temu, a i pojasniti benefite doniranja.
No mislim da je najveći izazov bio raditi aplikaciju s datacentrom Altus gdje smo uspostavili prvu regionalnu web aplikaciju za iznajmljivanje cloud serverskih resursa. To je bila eCommerce platforma koja spaja developere s raznovrsnim lokalnim cloud resursima, no uz automatiziranu naplatu pretplate smo trebali razviti i cijeli sloj iznajmljivanja virtualnih servera. Industrija je tada (2010.) bila mlada i nisu postojali uhodani koncepti niti cloud igrači (kao što danas recimo imate Azure, AWS, Digital Ocean, Google Cloud itd.)
Tko su bili ključni ljudi u razvoju Neuralaba?
Srednji sloj kompanije je ključan za razvoj cijelog tima jer on osim što planira dnevnu operativu, educira mlađe kolege, ali i daje “feedback” starijim kolegama koji planiraju strateške radnje. Rekao bih da su ključni ljudi oni koji izlaze izvan zone komfora kako bi napravili osobni iskorak i prešli iz juniorstva u mid pozicije ili iz mid u senior pozicije.
Kada biste se mogli vratiti u prošlost, što biste drugačije napravili kod razvoja tvrtke?
Ne vjerujem da bih mijenjao previše toga, ali bih definitivno raspisivao više poslovnih planova i analiza potrebnih za smisleni rast firme. Ruku na srce, mi smo uvijek imali stabilan i zdrav rast tima, no nekada je taj rast koštao 16h dnevnog rada. Neki kažu da je to normalno za mladu kompaniju, no stvari na koje smo tada gubili vrijeme danas nikada ne bi radili na takav način.
Primjerice, mijenjali smo alate za upravljanje projektima praktički svakih pola godine, stvarajući nepotrebno opterećenje na tim. Uz to, znali smo zapošljavati ljude na temelju neke subjektivne inicijalne iskre i bez smislenog HR procesa.
Zašto ste se baš odlučili specijalizirati na rješenja na temelju WordPressa?
Ta odluka je nastala na temelju teškog i dugotrajnog iskustva rada s ostalim CMS-ovima ili pak vlastitim sustavima. Probali smo sve vrste tehnologija i alata, a WordPress se po svim važnim metrikama (nadogradivost, fleksibilnost, snaga zajednice, veličina ekosustava, lakoća upravljanja sadržajem, vlasništvo nad sustavom...) nama pokazao kao najbolji.
U jednom periodu smo čak razvijali i vlastita rješenja od nule - kreirajući gole baze podataka i osmišljavajući vlastite alate za produkciju web aplikacija. Tada smo uvidjeli snagu Open Source alata i koliko su naša rješenja zapravo bila neistestirana, nezrela i naivno razvijena. Na primjer, na tržištu se danas nude razni “custom” eCommerce sustavi no oni nikako ne mogu konkurirati WooCommerce zajednici koja već preko deset godina polira, unaprijeđuje i testira sve moguće interaktivnosti. To je ogromno znanje i uložena energija u sustave koji su otvoreni i transparentni
Ipak mislim da je najvažniji faktor bio lakoća s kojom su klijenti prihvatili WP način uređivanja i objave digitalnog sadržaja. To je na kraju dana i najbitnije, budući da korisnik posjećuje web aplikacije poradi konzumacije ili kupnje sadržaja, a WP u tom području briljira.
Neuralab je jedina agencija u srednjoj i istočnoj Europi koja je postala WordPress VIP partnerska agencija. Kako je do toga došlo i zbog čega je to važno za vaše poslovanje?
Partnerstvo s WordPress VIP timom je došlo kao posljedica fokusa na velike WP projekte. Naime, WP VIP tim, razina usluge, serveri i cijeli ta platforma koriste se za najkompleksnije projekte poput USA Today, News Corp ili pak za Bidenovo web sjedište.
Mi smo zapravo agnostički nastrojeni prema hosting partnerima. Volimo predlagati više opcija investitorima tako da radimo i sa Google Cloud platformom ili Rackspace-om, no da, WP VIP je ipak zlatni standard u našoj branši.
Bili ste proglašeni najboljom WooCommerce agencijom na svijetu. Što je WooCommerce? Koliko ga često internet trgovine koriste? Koliko će vam to pomoći kod razvoja poslovanja?
WooCommerce je sustav pomoću kojeg web dizajneri i programeri mogu napraviti potpuni i kompleksni web shop tj. eCommerce aplikaciju. On je zapravo “alat” i na kraju dana služi kako bi olakšao život svima koji su uključeni u razvoj online poslovanja klijenta.
WooCommerce trenutno drži oko trećinu cijelog eCommerce tržišta, dok WordPress drži dvije trećine svih web sjedišta koje koriste nekakvu vrstu sustava za uređivanje sadržaja (CMS). Ugrubo, cijeli WP ekosustav je prisutan na preko 42% SVIH web aplikacija na svijetu čime zapravo postaje operativni sustav interneta.
Inače, odabir tehnologije za izradu web aplikacija značajno utječe na osmišljavanje, dizajn i programiranje cijelog eCommerce sustava, a taj moment se pogotovo osjeti kada web shop krene raditi uživo tj. kada krene održavanje, dorade, analitike, odluke … Zato svim klijentima govorimo da odabir alata i tehnologije treba biti na ekspertima tj. nama.
Što je važno kod razvoja internet trgovine? Možete li navesti neke savjete? Koje su prednosti i nedostaci poslovanja koje se temelji isključivo na online prodaji?
S obzirom da nemamo mjesta prolaziti kroz zakonitosti web produkcije, izdvojiti ću što je važno investitoru koji pokreće eCommerce projekt. Prvenstveno je bitno da sluša stručnjake iz svakog posebnog područja (dizajn, programiranje, digitalni marketing, pozicioniranje na tražilicama (SEO) itd.) Potom je važno da radi na poslovnom planu i općenitom sadržaju jer dobar plan i dobro posloženi sadržaj zapravo najviše pomažu nama (realizatorima) da kvalitetno osmislimo i finaliziramo projekt. Ti su momenti već poznati u našoj industriji, a na Netokraciji se nalazi naš vodič za vlasnike web shopova.
Imate ured u New Yorku i zaposlenike u različitim dijelovima Hrvatske i svijeta?
Takva organizacija aktivnosti prvenstveno poštuje vrijeme i ekspertizu svakog pojedinog člana tima. Distribuirani mod rada omogućava da ljudi biraju kada i kolikim će opsegom raditi u danom trenutku, što pak pozitivno utječe na balans rada i slobodnog vremena.. Neuralab inače radi 35 sati tjedno, a detaljan raspored produkcije si svatko planira sam.
Prednosti takvog distribuiranog rada se pojačavaju ukoliko cijeli tim radi, diše i piše asinkrono tj. kada se umjesto sastanaka razmjenjuje detaljna i smislena tekstualna komunikacija ili kada se umjesto ishitrenih telefonskih poziva koriste dobro razložene email poruke. Najvažniji benefit asinkrone komunikacije je da se ona dešava kada to odgovara pojedinom članu tima. Samim time je ona, za razliku od mobitela i sastanaka … nesebična.
Koliko je pandemija povećala potražnju za online trgovinama? Možete li nam ispričati koji su trendovi u internet trgovini?
eCommerce je uspio doći na trećinu udjela ukupne globalne trgovine. U dvije pandemijske godine tržište je ostvarilo rast za koji bi inače bilo potrebno 6 godina.
Eksplozija je naravno varirala od tržišta do tržišta, i od proizvoda do proizvoda, no pojedini su trgovci zabilježili impresivne pomake. Tako je, primjerice, u SAD-u udio online u ukupnoj trgovini dosegnuo 25%, a u Velikoj Britaniji čak 38%.
Najveći “dobitnici” su bile web trgovine osnovnim potrepštinama, koje su prije pandemije zapravo bile rezervirane prema online prodaji. Tako se kupovina namirnica u godinu dana udvostručila (rast sa 10% na 20% udjela u ukupnoj prodaji).
Koji su vaši glavni izazovi, a što prilike u budućnosti i gdje vidite Neuralab za 5 ili 10 godina?
Glavna misija Neuralaba jačanje je znanja tima kako bi postali ekipa koja može svladati i najekstremnije web projekte. Želimo osmišljavati, projektirati i izrađivati eCommerce web aplikacije koje će korisnicima pružiti najbolje moguće iskustvo, a investitorima sigurnu luku i laki san.
Trenutno radimo najkompleksnije WordPress projekte u CEE regiji s budžetima od oko milijun kuna, no aktivno pomičemo tu granicu kako bi kroz 5 godina bili na globalnom vrhu u izradi WP aplikacija. Ideja nam je stvoriti okoliš Open Source izvrsnosti koji promovira maksimiziranje pristupačnosti, brigu o privatnim podacima i prijeko potrebnu otvorenost web tehnologija.
I za kraj, temeljna želja nam je da postanemo tim u kojem će raditi iskusni dizajneri i programeri, ambiciozni u postizanju najvećeg mogućeg nivoa znanja u produkciji web aplikacija.