SPAN
Biznis su u početku temeljili na prodaji licenci za računala, a danas su jedni od njihovih klijenata McDonalds, Starbucks, Nando's...
Tvrtka Span, osnovana u ratnim vremenima 1993. godine, startala je kao dućan. Počeli su ulagati u stvari koje drugi tada uglavnom nisu prepoznali kao isplative i to im se kroz vrijeme pokazalo kao dobra odluka
„Biznis smo u početku temeljili na prodaji licenci koje su se u tom trenutku smatrale “besplatnim“ dobrom. Samo je mali broj korisnika kupovao licence za računala, nije postojala svijest o tome da je to potrebno, uglavnom se sve piratiziralo, a mi smo svoj novi posao zasnovali upravo na prodaji softvera. Ljudi su prvi put u našem dućanu vidjeli kako zapravo izgleda originalni softver.“ – govori nam Dujmović.
U to vrijeme, kada je bilo jako poželjno zaposliti se u nekom državnom poduzeću, nije bilo puno osoba koje su se odlučile pokrenuti tvrtku, pogotovu u djelatnosti koja je tada bila još relativno nepoznata u Hrvatskoj.
Jedan od ključnih trenutaka i velika prekretnica u poslovanju Spana, dogodila se 1997., kad je Microsoft došao u Hrvatsku.
„Njihov prvi korak bila je legalizacija softwarea, a mi smo se tada jedini ozbiljno time bavili. To je bilo razdoblje u kojem smo zaradili prvi veliki novac te se izdvojili od konkurencije koja nas je pokušavala stići. Nakon toga bilo je dosta tih prijelomnih momenata, ali uvijek smo imali kombinaciju znanja, vizije i sreće te na vrijeme prepoznali nadolazeće trendove i na vrijeme se pripremili za njih, usvojili ih prije ostalih, implementirali ih među prvima. Ili prvi. Naravno, na tom putu smo i griješili. Da smo nastupali konzervativno, nas bi danas možda bilo 25 u firmi. Jednostavno morate riskirati, a kad riskirate, morate griješiti. Pola poduzetničkih odluka koje smo donijeli bile su pogreške. Ali ona druga polovica je jako dobro uspjela i na to smo ponosni.“
Vođenje velike tvrtke može biti jako izazovno, a Dujmović smatra da je za uspješno vođenje jedne IT kompanije najvažnija motivacija.
„Ako ste poduzetnik, onda morate imati motivaciju koja dolazi iznutra. Od toga sve kreće. A sljedeći korak je okupiti oko sebe dobar tim. Graditi ga. Danas je najveći izazov pronaći kvalitetan kadar koji će se razvijati zajedno s kompanijom. Span su stvorili talentirani ljudi, naša upornost, strast i odlučnost. Uspjeli smo okupiti kompetentne stručnjake, izvrsne u svom poslu, koji su ujedno i naša najveća vrijednost. Bili smo samo par IT entuzijasta kada smo 90-ih pokrenuli “mali softverski dućan u Zagrebu” i zahvaljujući tvrdoglavosti, ustrajnosti i prevladavanju nedaća postali smo “mali IT div” s puno većim utjecajem nego što smo se ikad usudili sanjati.“
Span ima odličnu partnersku suradnju s Microsoftom, a mogu se pohvaliti i s ostvarenih 11 Microsoftovih naprednih specijalizacija. To je jamstvo izvrsnosti i dodjeljuju se najstručnijima. Ovih jedanaest specijalizacija svrstava ih među rijetke Microsoftove partnere u svijetu koje posjeduju toliki broj visoko specijaliziranih kompetencija. To samo po sebi govori da nije lako udovoljiti uvjetima, no kako nam kaže Dujmović:
„Mi se uvijek trudimo biti najbolji u svemu što radimo.“
Dodatna potvrda toga je i nagrada Microsoft partner godine u Hrvatskoj. Ona se dodjeljuje tvrtkama koje su uspješno osmislile, razvile te implementirale rješenja utemeljena na Microsoftovim tehnologijama.
„Ovo priznanje rezultat je inovativnog pristupa, čvrstog odnosa i međusobnog povjerenja i suradnje Spanovih stručnjaka s korisnicima. Naravno, nastavit ćemo ulagati u svoje zaposlenike, njihovu izvrsnost i osnaživanje njihovih kompetencija, a to će nam zasigurno osigurati i daljnji rast i dobre poslovne rezultate i u godinama koje slijede.“
Na razini grupe, Span trenutno broji više od 600 zaposlenika. Bave se poslovanjem u cloudu i kibernetičkom sigurnosti, licencama, razvojem digitalnih platformi i poslovnih rješenja te podrškom 24/7. U Spanu doista ima svega, pa stoga ne čudi što putem oglasa traže širok raspon radnih mjesta!
„Drugim riječima, od inženjera i sistemskih administratora, poslovnih analitičara, projekt menadžera i konzultanata, prodajnih specijalista, developera, testera, marketingaša i mnogih drugih – zapošljavamo golem spektar kako juniora tako i seniora iz IT industrije i srodnih sektora.“
Spanov fokus na ljude pritom diktira i pristup u kojem kandidatima koji možda i nisu savršen fit za konkretnu poziciju za koju su se prijavili – ako su kvalitetni – nastoje naći mjesto u nekom drugom dijelu Spana.
„Svi kandidati koji imaju nešto za ponuditi su dobrodošli, pitanje je samo gdje bismo ih mogli smjestiti. Što nas vraća na onu široku lepezu područja poslovanja – prostora ima, mogućnosti su zaista razne i svatko može naći svoj dugoročni dom u nekom od Spanovih timova.“
U rujnu 2021. godine, Span je postala prva Hrvatska IT kompanija čije su dionice uvrštene na službeno tržište Zagrebačke burze.
„Tvrtke imaju tri moguće sudbine – mogu nestati, mogu se prodati ili ih možete pokušati podići na noge da budu neovisne. Želja nam je bila da Span dignemo na noge kako ne bi ovisio o meni ili sadašnjem vodstvu – da budemo tvrtka koja će nadživjeti svoje osnivače u svakom smislu.“
Dugo su imali želju izaći na burzu, a dobri poslovni rezultati motivirali su ih da se u konačnici i odluče na taj korak.
„Izlazak na burzu omogućava pristup kapitalu i vani su kompanije slične nama u pravilu prisutne na burzi – to je de facto standard jer omogućava ubrzanje rasta poslovanja. Svoje dionice odlučili smo uvrstiti upravo na Zagrebačku burzu jer želimo ovdje ostaviti trag.“
Prilikom Spanovog IPO-a interes za dionicama bio je gotovo dvostruko veći od ponude te su sve dionice prodane po maksimalnoj cijeni u ponuđenom rasponu. S više od tisuću novih dioničara, među kojima su institucionalni ulagatelji, puno malih ulagatelja te Spanovi zaposlenici, postigli su uravnoteženu dioničarsku strukturu kojom je otvorena nova razvojna faza poslovanja.
„Nama je ovo bilo vrijedno iskustvo koje ćemo još dugo prepričavati. Veseli me što je Span bio toliko zanimljiv ulagačima i što se našom dionicom redovito trguje.“
Obzirom da je pandemija ubrzala digitalizaciju u poslovnom sektoru, tvrtka čiji su jedni od najprepoznatljivijih korisnika McDonalds, Starbucks, Tate & Lyle, Food Folk, Naftogaz, Atlantic grupa, Valamar Riviera, Nando's - ostvarila je odlične poslovne rezultate u 2021. godini.
„Nama je u Spanu pandemija otvorila nove poslovne prilike i omogućila da klijentima ponudimo nove usluge koje su danas, za razliku od prethodnih godina, standard modernog i uspješnog poslovanja. To potvrđuju i naši pozitivni poslovni rezultati – 2021. bila je u znaku snažnog rasta poslovanja: ostvareno je 767,3 mil. kuna prihoda i 23,8 mil. kuna neto dobiti.“
Dujmović smatra da: „Jedan od najvećih izazova IT industrije predstavlja sve veći deficit IT stručnjaka na globalnoj razini pa će dinamika kojom će se dalje razvijati napredne IT usluge ubuduće najvećim dijelom ovisiti upravo o raspoloživosti kadrova usmjerenih na ova zanimanja budućnosti. Kao društvo trebamo više ulagati u znanje te snažnije nego ikad prije poticati održivo i odgovorno poslovanje usmjereno na dobrobit zajednice. U Spanu to svakako planiramo nastaviti.“
U godinama koje su pred njima planiraju postići organski rast na postojećim tržištima i daljnje širenje na nova tržišta. Uvjereni da će oblak i sigurnost i dalje biti glavne teme, nastaviti će razvijati poslovanje u tom smjeru.
„Trudit ćemo se ostati sinonim za stručnost, predanost i kvalitetu. A kad se govori o budućnosti tvrtke koja djeluje u vrlo dinamičnoj i progresivnoj branši, to je pitanje za milijun dolara. :) Teško je predvidjeti i što će se događati za godinu dana, za pet, a kamoli za deset. Sretni smo što smo dogurali do ovog statusa na kojem smo danas i nadam se da ćemo se uspjeti transformirati još barem dva ili tri puta kad će biti potrebno.”